Eros en Cerberus zijn neven...

Eros is de naam van de kat van mijn buurvrouw. Voor ik hem ontmoette, was Eros de naam die ik gaf aan de gigantische, denkbeeldige driekoppige hond, die de personages in mijn nachtmerries opat. Op een bewuste manier om een slechte droom te beĆ«indigen. Het was een techniek die ik jaren geleden leerde, toen ik door een angstaanjagende droom werd gewekt en niet meer kon gaan slapen. Na een tijdje wakker te zijn en met de sensatie van de laatste droom die aan mij vast zat, stelde ik me voor dat Eros, de reuzenhond, niet de kat, in mijn slaapkamer zou komen en naast mijn bed zou gaan liggen, niet erbovenop! Want mijn bed was niet groot genoeg, maar vooral omdat denkbeeldige honden ook zwaar zijn, hoewel veel mensen eraan twijfelen. Dan zou hij, waakzaam en hongerig, een van zijn hoofden opsteken, klaar om elke benige mens op te eten die mij in mijn dromen durfde te laten schrikken. Natuurlijk, Eros en Cerberus zijn neven, ze hebben allebei een tante in de tweede graad. 

Sommige mensen stellen zich een reusachtige maagd voor die hen wiegt. Anderen staan gewoon op en gaan naar de keuken voor een glas magisch water en komen terug. Is dit een andere manier om de verbeelding te temmen, of is het een bewijs van hoe de verbeelding mij temt?



By Nicolo Van Aelst (Flanders, 1527-1612), Antonio Tempesta (Italy, Florence, 1555-1630) - Image:  http://collections.lacma.org/node/234399 archive copy, Public Domain.


 

Reacties

Populaire posts